RUTA PER ISLÀNDIA. Diferències entre viatjar en temporada Alta i Baixa

Del 5 al 19 d’octubre del 2011      /     Del 15 al 24 de juny del 2015

Pocs llocs ens han sobtat tant com Islàndia, d’on guardem un gran record i moltíssimes sensacions viatgeres. És per això que l’hem visitat un parell de vegades:

  • Una primera per fer durant 15 dies la volta completa al país, en cotxe i en època de fred (octubre).
  • Una segona per visitar amb més tranquil·litat la capital, Reykjavík, i fer en furgo-caravana un recorregut pel sud, l’anomenat Cercle Daurat, durant l’època estival (juny).

Aquesta illa europea, és un país de gran activitat volcànica i geològica, i això és el que la fa precissament tan especial. Els seus paisatges són espectaculars, i l’aigua és en bona part protagonista a tot arreu. Cascades, rius, llacs… Impressionant tot el que ens anem trobant.

Si disposem de pocs dies, s’acostuma a visitar la capital, Reykjavik, situada al sud, i l’anomenat Cercle Daurat, una ruta propera que té com a destinacions principals ÞingvellirGullfoss y el valle de Haukadalur. Però si visitem el país durant unes 2 setmanes, és tota una experiència fer la volta completa a l’illa, circulant per la carretera anomenada Hringvegur, que encercla tota Islàndia.

El més popular per fer recorreguts és el lloguer d’un cotxe o autocaravana, descobrint un munt de llocs espectaculars.

banner quadern viatge

La temporada “alta” per viatjar al país comença a mitjans de juny fins mitjans de setembre, on et trobes l’anomenat sol de mitjanit: dies amb gairebé 24 hores de llum i on el clima és més suau. Però fer-ho en temporada baixa (la resta de mesos) comporta una sèrie d’avantatges i/o inconvenients que podem trobar molt interessants.

Viatjar en ple mes d’octubre va tenir les seves coses bones i dolentes. A favor, vam trobar uns meravellosos paisatges nevats, una calma total deguda a la falta de persones, i no menys important, descomptes a la majoria d’hotels, granges i refugis. En contra, també s’ha de dir que, excepte a la capital (amb molta més vida de la que pots imaginar), a la majoria dels pobles per on passàvem no vèiem a ningú. Costa trobar restaurants oberts, oferta d’hotels i la majoria de serveis necessaris. A nivell fotogràfic també trobem les dues cares de la moneda. A finals d’agost emigren els puffins, o frailets, una de les aus més fotogèniques que poden observar-se. En canvi, a l’hivern, comença la temporada d’aurores boreals, i tot i dependre del clima i la sort, veure’n una és realment espectacular.

Viatjar al juny ens va oferir uns dies de molta llum. L’anomenat “sol de mitjanit” és present, i mai arriba a fer-se totalment de nit. Això ens permet allargar molt la jornada, però també pot arribar a ser una mica molest i comportar petites alteracions de la son. Res que un antifaç no pugui solucionar a l’hora d’anar a dormir.

taula pros contra islandia

banner ruta juny

  • 10 dies de ruta.

Es tracta d’un intercanvi de casa amb una familia islandesa (ells venen a casa nostra i nosaltres ens instal·lem a la seva. Aprofitem 5 dies per gaudir de la capital, coincidint amb actes molt interessants com el Dia Nacional d’Islàndia. Els altres 5 lloguem una campervan (furgoneta amb llit) per recórrer el sud del país.

En temporada alta hi ha diferents vols directes desde Barcelona al principal aeroport d’Islàndia, situat a Keflavik (50 quilòmetres a l’oest de la capital). Vueling, Wow, Icelandair… Són diverses les companyies que volen. Durada vol: 4h

Només sortir de la terminal, trobarem una oficina de canvi de moneda i 2 companyies d’autobusos per fer el trajecte a Reykjavik. GrayLine o FlyBus fan el recorregut aturant-se als hotels i zones més importants de la ciutat (unes 4800 ISK o 34 €).

Reykjavik és fàcil de recórrer a peu, però si ho necessitem, podem mouren’s en taxi o bus públic. El tiquet són 400 ISK i ens permet agafar d’altres busos dins els 75 minuts següents a l’hora que l’hem comprat. Els ven el mateix conductor, però atenció, no donen canvi.

Lloguem furgo-caravana (veure model) amb la companyia Campervan Iceland. Això ens permet una llibertat de moviments total. A Islàndia es pot fer acampada lliure, i exceptuant les zones on estipula que està prohibit, podem estacionar i passar la nit allà on volguem. Nosaltres combinem aquest tipus d’acampada amb algun camping per aprofitar els serveis que aquests ofereixen (dutxes, bogaderia…).

A punt per iniciar la ruta en furgo!!!

A punt per iniciar la ruta en furgo!!!

banner mapa ruta

En aquest país, les carreteres més o menys es poden ordenar (de millor a pitjor) pel número de digits. Amb 1 serien les principals, amb 2 les secundàries però bones, 3 per les secundàries amb alguns trams sense asfaltar i les que inclouen la F seríen les més atrotinades, i on la majoria de vehicles de lloguer tenen el pas prohibit.

banner ruta octubre

  • 14 dies de ruta.

Per arribar a Reykjavik, a partir del mes de setembre, no hi ha vols directes des de Barcelona. Per tant, nosaltres vam fer escala a Londres (amb EasyJet és una bona opció, 2h de vol des de Barcelona) i des d’allà, vam anar a Reykjavik amb Iceland Express (4h de vol). Un cop arribes a l’aeroport, que està a uns tres quarts d’hora de Reykjavik, pots agafar un bus que et porta fins al teu hotel. A l’oficina de turisme del mateix aeroport, es poden comprar els tíckets pel bus.

Lloguer de cotxe:

Una bona opció, sobretot amb possibles nevades pel país, és llogar un 4×4. SS Car Rental  (http://www.carrentalss.com/) tenen preus força ajustats i el cotxe està en perfectíssimes condicions, casi nou. Nosaltres vam triar un Hyundai IX-35 durant 12 dies amb assegurança SCDW (Super Collision Damage Waiver –tot risc amb franquícia de 560 euros, sense incloure els baixos del cotxe-), Gravel Protection –qualsevol dany causat per pedres de la carretera- i GPS inclòs, ens va costar un total de 158.920 Corones Islandeses (996 euros). Aquesta companyia (segurament d’altres també ho fan) ens va portar el vehicle al nostre hotel (Reykjavik) el recullen , al final del viatge, allà on siguis (en el nostre cas: Keflavik, el poble al costat de l’aeroport).

En 14 dies de ruta pel país, vam fer amb el cotxe 2.672 km i aquest va consumir 59.766 corones en benzina  (375 euros).

La benzina, igual que la resta de preus, podem dir que estan una mica per sobre als nostres (juny 2015). Comprar als supermercats no és excessivament car, encara que sopar a un bon restaurant pot buidar ràpidament les butxaques.

banner mapa ruta

Mapa d’Islàndia i la nostra ruta (clicar per ampliar)

Definir la ruta ideal per visitar el país és fàcil i complicat a l´hora. Fàcil perquè gairebé el total de la nostra ruta va ser seguint la Hringvegur, la carretera principal del país que voreja tota la illa. Complicat perquè existeixen un munt de variants, desviacions, camins de terra i paratges naturals que no deixen de sorprendre. És normal aixecar-se al matí decidint una ruta i acabar el dia en un lloc molt diferent. No parlem de perdre’s, ja que amb un GPS o un bon mapa no teníem problemes, sinó de no arribar al lloc pensat per dormir perquè et pots entretenir sortint del camí traçat per visitar una cascada que hem vist de lluny, o qualsevol altre canvi sobre la marxa…

Els punts vermells del mapa indiquen les principals ciutats, pobles o paratges naturals més interessants de la ruta que vam fer i als que vam destinar més temps.

L’inici del viatge va ser la ciutat de Reykjavík i, la ruta va ser cap a la l’est del país, en sentit contrari a les agulles del rellotge. Vam decidir fer-ho d’aquesta manera per calcular millors els dies, i decidir si cap al final de la ruta en teníem prou per visitar els Fiords de l’Oest. El final del viatge va ser a la ciutat de Keflavík. Degut a que el vol de tornada sortia molt d’hora,vam creure que una bona solució era dormir l’última nit al costat de l’aeroport.

En aquest país, les carreteres més o menys es poden ordenar (de millor a pitjor) pel número de digits. Amb 1 serien les principals, amb 2 les secundàries però bones, 3 per les secundàries amb alguns trams sense asfaltar i les que inclouen la F seríen les més atrotinades, i on la majoria de vehicles de lloguer tenen el pas prohibit.

banner consells

  • Al juny encara fa fresqueta, i el temps canvia molt rapidament. En un mateix dia podem tenir sol, pluja, boira i diferents condicions climatològiques. Les nits es fan curtes i a finals de juny ja són inexistents. És l’anomenat sol de mitjanit.
  • A l’octubre comença a fer força fred, així que una bona roba d’hivern és essencial. Va molt bé fer servir varies capes, ja que mentre es condueix o a l’interior de bars o restaurants, no cal abrigar-se tant. El sort surt entre les 7:30 i les 8h i s’amaga entre les 18h i les 19h.
  • No cal dir que tots els islandesos parlen un perfecte anglès, i tots els cartells i indicacions, a més d’islandès, acostumen a estar en anglès.
  • La moneda és la corona islandesa. Fem un petit canvi a l’aeroport només arribar, però es preferible canviar moneda a algun banc de la ciutat. Ofereixen millors condicions.
  • Fan servir la tarjeta de crèdit molt, i es pot pagar amb ella inclús un simple café. A les ciutats més importants no tindrem problema. Potser als pobles menys turístics és millor pagar en metàlic.
  • Els preus de la majoria de coses són similars o una miqueta més alts que els d’aquí.
  • Existeixen molts tipus d’allotjament a Islàndia. Un molt pràctic i popular és dormir a càmpings, però a l’octubre per raons obvies són tots tancats. Un altre tipus d’allotjament que també era tancat, però que es pot fer servir en temporada alta són els col·legis. Durant les vacances escolars, el govern els fa servir com a albergs pels visitants, i els preus són realment interessants. En època freda, es pot triar entre les diferents categories d’hotels; algunes granges que, a més d’animals, tenen habitacions disponibles (de fet, semblen Bed & Breakfast); i les cabanes, potser les més autèntiques. Dormir en plena natura, envoltats de neu, però en cabanes de fusta perfectament acondicionades no té preu.
  • Totes les reserves en temporada baixa les vam fer dins el període de la ruta, i a molts llocs no es necessitava reserva. De fet, ens vam trobar alguns hotels que eren tancats, però amb un número de telèfon a la porta. Trucaves i molt amablement venien a obrir per passar la nit. En molts llocs hem estat completament sols, ja que no coincidíem amb cap altre hoste.
  • En canvi, en temporada alta, potser és aconsellable reservar els allotjaments.

El nostre llistat d’hotels / granges / cabanes on vam passar les nits durant la ruta a l’octubre va ser:

  • HOTEL ALDAN – SEYDISFJORDUR

  • GRANJA GAUKSMYRI – entre HVAMMSTANGI i LAUGARVAKKI

  • ICELANDAIR HOTEL HAMMAR – BORGARNES

  • HOTEL BERG – KEFLAVIK

banner entrades

Per a més informació, es poden consultar d’altres entrades al nostre bloc sobre Islàndia:

banner video cat

banner fotos

galeria fotos islandia cat

6 Comments

  1. M’encanta aquest pais, Islandia! I aquesta pagina es genial!!!Les fotografies genials! Es nota que en sabeu! I els videos molt ben editats! Ara encara tinc més ganes d’anar-hi!!!!

    Resposta

    1. Islàndia ens va semblar un país meravellós. (Disculpa però no ens ha arribat el teu nom), si tens l’oportunitat de visitar-la serà una bona elecció. Natura, paisatges, aigua… un munt de coses boniques, i si t’agrada fer fotos com és el nostre cas, és una destinació ideal.
      Moltes gràcies pel teu comentari i ens alegrem molt de saber que t’han agradat els vídeos i les fotos.

      Resposta

  2. M ha agradat molt el vostre bloc manel i cristina. Ens he apropat al pais que volem visitar a principis de novembre. Ens faltaria informacio de si és possible visitar nord i kins son els preus orientatius dels llocs on us vau allotjar. Gracies per compartir el vostre viatge
    Magda

    Resposta

    1. Moltes gràcies Magda pel teu comentari.
      Islàndia és un país meravellós, però visitar-lo fora de temporada, té les seves coses bones i dolentes. Al novembre us podeu trobar uns paisatges nevats increïbles, però farà molt fred. És per això que no sabem dir-vos si es podrà circular en condicions per les carreteres del nord. La carretera principal, Hringvegur, no és una autopista, sinó una simple carretera, i en alguns trams allunyats del sud, hi havia trossos sense asfaltar (octubre 2011). Però recordeu que esteu en un país europeu supercivilitzat, i encarara que us sembli que esteu molt sols i no es pot arribar a algun lloc, sempre acabareu trobant ciutats i pobles on allotjar-se.
      El poder arribar a certs llocs dependrà més del temps que us pugui fer en aquell moment, que d’una altra cosa. Nosaltres ens vam trobar amb alguna petita tempesta de neu, que ens feia canviar els plans. Per exemple, no vam poder visitar els Fiords de l’Oest.
      És per això que no vam reservar cap allotjament des de casa, tot ho vam fer durant la mateixa ruta. Potser si que és convenient, trucar o mirar per internet uns dies abans d’arribar a un lloc. Us podeu trobar que estiguin tancats per final de temporada.
      Als enllaços dels allotjament que vam fer servir, podeu trobar els preus actualitzats. Nosaltres vam pagar entre 70 i 150 euros la nit, depenen del lloc. A molts hotels ens feien un preu una mica diferent de la web, normalment a la baixa. Quan ens veien arribar al vespre, amb cara de cansats, devien compadir-se de nosaltres…
      Segur que gaudiràs d’un lloc increïble!! Si necessites informació més detallada (mapes, recorreguts o consells varis), no dubtis a escriure’ns un mail: diaridelabonavida@hotmail.com

      Resposta

  3. Hola nois, acabo de descobrir el vostre bloc i encara estic en estat de xoc! És impressionant, quants viatges, quin munt d’experiències!
    En fi, que el Guillem i jo, la Montse, estem preparant el viatge a Islàndia per aquest estiu, i navegant per internet m’he trobat amb el vostre diari de viatge. De moment hi serem 15 dies, del 13 de juliol fins a finals. Només tenim el vol i ara mirem com ho fem per moure’ns i dormir.
    Veig que en un dels viatges vau llogar la Kangoo camper. Què tal, recomanable? He mirat al mateix lloc on la vau llogar i surt força bé de preu, però no sé si el llit és fixe, si hi ha gaire espai per emmagatzemar coses, està equipada amb tot realment?… Voldria la vostra opinió, si ens podeu ajudar. Crec que viatjar amb furgoneta és molt bona opció, ens n’estem adonant que l’allotjament és força car i et limita molt, per això la opció furgo + campingcard està agafant pes.
    Pel que fa a la ruta, farem la clàssica volta a l’illa, 15 dies no donen per més! Ara tot just comencem a mirar allò que s’ha de veure, ens agrada molt la natura, de fet els dos som geòlegs i fa massa temps que tenim aquest viatget pendent…
    Gràcies per compartir aquest viatges i ajudar-nos a preparar els nostres !

    Montse

    Resposta

    1. Hola Montse i Guillem,
      Moltíssimes gràcies per les vostres paraules!!! Quina i l.lusió que el nostre article sobre Islàndia us pugui ajudar a organitzar el viatge. Aquest país ens té el cor robat i només podem parlar meravelles d’ell.
      Segur que us encantarà, i com a geòlegs, encara tindreu més factors positius per disfrutar d’Islàndia.
      Creiem que una campervan com la Kangoo és una bona opció per visitar el país. La llibertat en aquest tipus de vehicle és total, i permet fer un viatge diferent. És cert que la mida és justeta, i bàsicament serveix per desplaçar-se i dormir. Tota la preparació del menjar s’ha de fer a l’exterior, però com que viatjareu al juliol, en principi no haurieu de tenir molts problemes amb la meteorologia.
      La part posterior del vehicle acull un matalàs, que per ser muntat del tot, requereix replegar els seients davanters. I a sota, permet guardar l’equipatge (atenció perquè maletes molt grans no entraran) i els utensilis per cuinar (plats, gots, coberts, camping-gas per cuinar…).
      El matalàs, un cop muntat, entren força bé dues persones, tot i que dependrà de l’estatura. Jo (Manel) faig 1’86 d’alçada, i entrava justet. Una persona més alta pot tenir problemes d’espai.
      Durant la nostra ruta, ens van acompanyar en alguns trams de trajecte, unes amigues que van llogar un vehicle similar (Nissan NV200), però que era uns centímetres més llarg i més alt i això es notava. Pel que fa al preu, va ser molt similar a la nostra, però amb una altra companyia.
      Com diem, dependrà de la vostra alçada i si esteu acostumats als espais petits per dormir o moure’s (tendes de campanya, altres campervans, etc).
      La part més positiva és que al ser un vehicle realment petit, ens permet moure’ns molt bé per les carreteres, i consumeix molt poc comparat amb altres autocaravanes més grans.
      Justament estem preparant un article on parlem de la nostra experiència viatjant en autocaravana per alguns racons del món, i potser us ajudarà una mica.
      I si necessiteu que us ajudem en alguna qüestió més concreta, no dubteu a enviar-nos un correu (diaridelabonavida@hotmail.com). Us podem enviar alguna foto de l’interior del vehicle i/o el que necesiteu!

      Una abraçada!
      Manel i Cristina

      Resposta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s