Ruta Sud-Oest Suècia

Pescador davant de Lysekil

DEL 23 DE SETEMBRE AL 2 D’OCTUBRE DEL 2014

10 dies disposats a visitar una petita part del nord d’Europa, una zona que sempre ens ha atret moltíssim, però que teníem completament oblidada. El viatge, com últimament estem fent, és possible gràcies a la solució que hem trobat per abaratir costos del viatge: l’intercanvi de casa (veure post amb explicació i detalls d’aquesta manera de viatjar). Això fa que la ruta sigui una mescla de bona preparació i una mica de sort, fins que aconseguim un parell de cases que ens semblen perfectes per conèixer una part del territori nòrdic. Descobrim que, a finals de setembre, és una bona època per fer-ho. Tranquil·litat i pocs turistes… ideal!!!

banner quadern viatge

Passem 4 dies al bonic apartament d’en Henrik, a la ciutat de Copenhagen, capital de Dinamarca. Tenim ganes de començar per una ciutat cosmopolita, amb classe i ben educada. Des d’allà es poden fer excursions pel voltant. Nosaltres triem el tren per arribar fins a la ciutat sueca de Malmö.

El 5è dia, i també en tren, ens desplacem a Göteborg, la segona ciutat més important de Suècia. Allà dormim una nit, i aquesta vegada ho fem a l’hotel Vanilla (-ho recomanem- veure la nostra opinió a Tripadvisor). Al marxar de la ciutat, lloguem un cotxe a l’aeroport de Göteborg, on el tornarem l’últim dia i agafarem el vol cap a casa.

Del 6è a 10è dia ens instal.lem a la gran casa d’estiueig d’en Jan i l’Amanda, situada al bonic poble suec de Fiskebäckskil. Des d’allà, i gràcies al lloguer de vehicle, fem excursions i rutes cada dia, per descobrir una mica del sud-oest de Suècia.

A Copenhagen ens instal.lem a l'apartament d'en Henrik..
A Copenhagen ens instal.lem a l’apartament d’en Henrik..
Ens allotgem en aquesta caseta tota per nosaltres dos!
A Fiskebäckskil ens allotgem en aquesta caseta tota per nosaltres dos!
El cotxe de lloguer ens permet descobrir mil i un racons
El cotxe de lloguer ens permet descobrir mil i un racons. Ah! I com no… havia de ser un Volvo.

I què ens semblen els llocs que visitem? Fantàstics. La combinació de gran ciutat, i petits poblets de costa és justament el que busquem. Però anem a pams…

Ens enamorem de Copenhagen (post en preparació). Descobrim, només arribar, que es tracta d’aquelles ciutats on voldries passar molts més dies dels que disposes, o fins i tot viure una temporada, i que el nostre cap no deixa de repetir una paraula: “tornarem!”, que per nosaltres és sinònim que ens ha encantat. A més, amb anècdota viatgera inclosa… (veure post) Alguns dels llocs per on voltem són:

• Centre de la ciutat, amb la seva artèria principal, el carrer peatonal i comercial Strøget. Petits carrers, grans places, acollidors cafès, restaurants, bonics canals…
  • El cor de la ciutat és conegut com a Copenhagen K. i és l’àrea situada dins dels Llacs, que inclou la ciutat medieval i Christianshavn, amb un ambient marítim únic.
  • Nyhavn, l’antic port comercial, convertit avui en una turística zona plena de restaurants i bars, és un dels llocs més fotografiats.
  • Els King’s Gardens, un dels parcs i àrea verda més importants de la ciutat
  • Barris com Vesterbro, Meatpacking District, Nørrebro, Østerbro o Frederiksberg. Precisament, ens instal·lem a aquest darrer barri, i ens sembla genial la vida que hi ha.

Posta de sol a la ciutat
Nyhavn, un dels llocs amb més ambient
Ambient a la cèntrica plaça de Kultorvet
La cèntrica plaça de Kultorvet
Impossible marxar de Copenhagen sense visitar l'emblemàtica escultura de la Sireneta
Impossible marxar de Copenhagen sense visitar l’emblemàtica escultura de la Sireneta
Recórrer Copenhagen en bicicleta. El millor per descobrir la ciutat!

Descansant a Copenhagen

L’apartat gastronòmic, molt important per nosaltres, és ampli i variat. A les grans ciutats trobarem una gran oferta, restaurants de molts tipus i nacionalitats. Als pobles petits, acostuma a haver cafeteries i petits locals on menjar algun menú del dia (a triar entre uns quants plats). Nosaltres, vam trobar-nos amb molts establiments tancats, o que obrien només uns pocs dies a la setmana. Viatjar en temporada baixa té aquestes conseqüències. La solució era comprar a supermercats i preparar el menjar (sobretot el de la nit) al lloc on ens allotjàvem. Tenir una casa o apartament amb cuina és ideal! Ah! I com a “fanàtics” dels berenars, a Dinamarca i Suècia trobarem un munt de cafeteries. Són uns amants de fer un parèntesi a mitja tarda i prendre un cafè. De fet, a Suècia, fins i tot existeix un nom, sense traducció exacta, que defineix el concepte de socialitzar-se fent una parada per parlar mentre es pren un cafè i es menja alguna cosa. El moment és conegut com a “Fika”. Curiós, oi?

Restaurant suec.
Gastronomia sueca. Fisk & Kött
Fent un bon berenar
Fent un bon berenar, o “Fika”

Malmö és la primera ciutat sueca que trepitgem. Coneguda segurament per la construcció de la Turning Torso, de l’arquitecte Santiago Calatrava, una espectacular torre d’apartaments de gairebé 200 metres d’alçada i que sembla cargolar-se entre núvols.

L'espectacular Turnin Torso
L’espectacular Turnin Torso
La biblioteca de Malmö, una de les més maques que hem vist mai...
La biblioteca de Malmö, una de les més maques que hem vist mai…

A Göteborg, la segona ciutat més important de Suècia, trobem molt d’ambient. Els seus principals carrers comercials acullen turistes i passejants. Ens encanten els seus mercats, les seves cafeteries i fins i tot trobem una concentració de motos “Vespa”, al popular barri de Haga.

Voltant per Göteborg
El tramvia és un dels transports preferits a Göteborg
Vasagatan. Una verda avinguda...
Vasagatan. Una verda avinguda…
Contentració de motos Vespa a Göteborg
Feskekorke, el mercat del peix a Göteborg

La cirereta del viatge la trobem a Fiskebäckskil. És aquí on passem els darrers dies, com a base des d’on descobrir en cotxe Bohuslän, la provincia del sud-oest de Suècia. El petit poble, encara conserva les remiscències pesqueres, però ara és ple d’elegants cases de fusta que són la segona residència i lloc d’estiueig de famílies de ciutat.

L'encantador poblet de Fiskebäckskil
L’encantador poblet de Fiskebäckskil
Típiques casetes a Fiskebäckskil

Davant del poble, i separat per les aigües del Fiord Gullmarn, es troba Lysekil, una turística població, que ara (finals de setembre), sembla calmada i amb poca gent. Alucinem a la Reserva Natural de Stångehuvud, pasejant sobre roques de granit vora el mar.

Al fons, la ciutat de Lysekil
Posta de sol al passeig marítim de Lysekil
Reserva Natural de Stångehuvud
Ens passem tota una tarda caminant entre roques...
Ens passem tota una tarda caminant entre roques…
...i contemplant el mar!
…i contemplant el mar!

suecia Stangehuvud ducks

El temps ens acompanya, estem de sort, i el sol llueix cada dia. Això ens permet caminar i descobrir amb tranquil·litat pobles i ciutats d’aquesta zona. Grundsund, un poble maquíssim; Marstrand, on està prohibida la circulació en cotxe, i s’ha d’arribar en ferri; Smögen, amb un dels molls més macos que hem vist. Encara conserva les típiques casetes de fusta dels pescadors, pintades en cridaners colors; ciutats com Kungshamn o Uddevalla, i tota una joia, Fjällbacka, que a més de la seva bellesa, s’ha fet famosa per les novel·les policíaques de Camilla Läckberg, tota una betseller.

El preciós poble de Grundsund
Al poble de Marstrand, només es pot accedir per ferri
Navegant a Marstrand
Moll a Smögen
Kungshamn
Un dels carrers principals de la ciutat Uddevalla
L'encantadora Fjällbacka
L’encantadora Fjällbacka

Més al nord, també visitem Tanumshede i el Tanum World Heritage, on en plena natura, podem observar el major conjunt de gravats rupestres de l’Edat de Bronze Nòrdica. Quanta història!

Els gravats de Tanumshede es troben entre boscos
Detall dels gravats a Tanumshede

A la ciutat d’ Strömstad és imprescindible parar per recuperar forces. Disposa d’una bona oferta de cafès i restaurants i és el lloc de sortida de molts ferris cap a Noruega.

Port i vistes d' Strömstad
Port i vistes d’ Strömstad

I parlant de Noruega, estem tan a prop, que no ens ressistim a traspassar la frontera. Caminem pel Svinesund Bridge, un dels ponts que literalment conecta els dos països. I tot just al mig, pots tenir un peu a cada territori. Però nosaltres, ben recomanats, decidim passar la frontera per un lloc ben curiós. Cap a l’interior, deixant enrera Vasbotten, un dels últims pobles suecs, entrem en zona boscosa, i sobre una cascada trobem un petit pont de fusta que simbolitza el pas entre Suècia i Noruega. Que maco!

Literalment, aquesta barca navega entre Suècia i Noruega
Un noruec coneix a una sueca...
Un noruec coneix a una sueca…

La llarga autopista E6 és la que ens permet recórrer tota aquesta zona, i tot i les distàncies, les carreteres permeten arribar arreu. O gairebé. Perquè la costa és plena d’illes i illots, i és gràcies als ponts, i als ferris, que hi podem accedir. Però a nosaltres, ens agrada sortir dels llocs principals, i més d’un cop preferim conduir per carreteres secundàries, entre arbres i llacs. Això precisament fem al vorejar el llac Bullaresjön. Situat més a l’interior del país, és perfecte per conduir de nord a sud entre tupits boscos. Ho fem un dels pocs dies que el cel es tapa i amenaça pluja. I per primera vegada en la ruta, una patrulla de policies ens atura per un control rutinari. Són ben amables, i al veure que som turistes fins i tot ens fan alguna recomanació.

L'aigua és part esencial pels suecs
L’aigua és part esencial pels suecs

banner mapa ruta

I per ubicar la ruta, res millor que un mapa amb les poblacions visitades.

En futurs posts anirem detallant alguns dels racons que hem pogut visitar, però el que ha aconseguit aquesta ruta, és fer-nos venir unes ganes terribles de descobrir més llocs del nord d’Europa. A preparar la propera escapada!!!

Nota: Agraïments al nostre company Àlex Fazzio, gran coneixedor de Suècia, pels seus consells de la Ruta.