DEL 5 AL 22 DE JUNY DEL 2017
Canadà ens té enamorats, i al ser un país tan gran, ple de contrastos, ofereix un munt de rutes per descobrir. El sud de la Província del Quebec és una combinació perfecta de grans i cosmopolites ciutats, petits i encantadors pobles, i una natura sorprenent.
Amb una superfície de més 1’5 milions de quilòmetres quadrats, “només” hi viuen poc més de 8 milions d’habitants, dels quals gairebé la mitat es concentren a la ciutat més gran: Montreal i la seva àrea metropolitana.
Aquesta regió és francòfona, i tot i que l’anglès i el francès són els idiomes oficials (com a tot el país), el francès és la llengüa més utilitzada.
Establerts a la ciutat més important del Quebec: Montreal (post en preparació), fent un dels nostres intercanvis de casa amb una amable família, fem una ruta en cotxe pel sud de la Província. Sense presses, com ens agrada a nosaltres, intentant absorbir el màxim de detalls i sensacions que ens ofereix un lloc tan especial com aquest.
Vols directes Barcelona-Montreal i Montreal-Barcelona amb la companyia Air Canada Rouge. 8 hores de trajecte cada vol.
Es tracta de la secció low cost d’ Air Canada, i ofereix bitllets més econòmics. Una de les particularitats dels vols amb Air Canada Rouge és que molts dels seus avions no disposen de pantalla d’entreteniment. Ofereixen un servidor media a través d’una xarxa interna i ens hem de conectar amb els nostres dispositius.
Aquest és el nostre TOP TEN de la ruta pel sud del Quebec:
Però parlem una mica més de tots ells.
Montreal
La segona ciutat més gran del món on es parla francès (després de París) té una identitat única. Oberta al món, multicultural i amb una gran sensibilitat artística, aquesta ciutat és ideal per descobrir amb calma i tranquil·litat. Destaca la seva part històrica, el seu port, el Downtown i els seus barris plens de vida.




Ottawa
La capital del país és el centre administratiu del Canadà. Residència del primer ministre allà trobem el Parlament i un munt d’edificis del sector públic. Tot i la seva màscara de seriositat, ens va sorprendre molt gratament.


Ville de Québec
És la petita joia de la regió. Passejar pel centre històric d’aquesta ciutat és conèixer els carrers més antics d’Amèrica del Nord. Bressol de l’Amèrica francesa, cada racó té un munt de coses a explicar. El barri del Petit-Champlain, la Place Royale, la Terrace Dufferin, le Château Frontenac (l’hotel més fotografiat del món)…



Tadoussac
Dins el Parc Marin du Saguenay-Saint-Laurent, destaquem la petita població de Tadoussac. Ideal per l’observació de balenes, és increïble seure a la costa i poder veure des de terra aquests grans mamífers marins. I si volem arrodonir l’experiència, res millor que sortir en alguna de les diverses excursions en vaixell o barca neumàtica. Aquest indret és un dels millors llocs del món on observar balenes i belugues.



Chemin du Roy
El primer camí que unia les ciutats de Montreal i Quebec al segle XVIII, s’ha convertit amb els anys en una experiència turística molt bonica. 280 quilòmetres de recorregut per la ruta 138, sempre vorejant el riu Saint-Laurent, oferint bones vistes i passant per encantadors pobles com Trois-Rivières. Ideal gaudir dels productes locals de la zona, i nosaltres ho fem per exemple menjant alguns formatges locals a la fromagerie Grondines.



Route du Fleuve
Una altra de les rutes panoràmiques més maques d’aquesta zona. 60 quilòmetres que uneixen les poblacions de Baie-Saint-Paul i La Malbaie, com sempre amb el riu Saint-Laurent com a protagonista. Viles encantadores, esglèsies històriques, molins, llocs pintorescs… Aquí, amb més temps, podem desconnectar de tot, ja sigui practicant la pesca, el golf, etc.


Île d’Orléans
A molt poca distància de la ciutat de Quebec, aquesta illa va ser un dels primers llocs cololizats pels francesos quan van arribar al nou món. Accessible només pel pont de Beauport, la carretera 368 la voreja sencera, i en només els 190 quilòmetres quadrats d’extensió trobarem una enorme oferta de turisme rural.
A més, ofereix unes bones vistes de la ciutat de Quebec i de la popular Chute Montmorency, un salt d’aigua de 83 metres que rivalitza amb les del Niàgara. Coneguda com el “Jardí del Quebec”, aquesta illa és rica en agricultura, i atrau molts visitants, com nosaltres, desitjosos de tastar els seus productes locals. Vinyes, fruita, verdures, mel… Riquíssim!




Gastronomia
I parlant de menjar, no podem oblidar com a punt a destacar, la gastronomia del Quebec. Segurament no tenen una cuina de plats populars i coneguts, però la mescla de cultures i l’ambient cosmopolita crea un univers enorme de cuines de tot el món. Nosaltres, que ens agrada conèixer la gastronomia dels llocs que visitem, visitem una amplia varietat de locals. Des dels senzills bars on les hamburgueses i fish&chips marquen la pauta, passant per cervesseries amb plats on picar i matar la gana, delicats bistros (sí sí, recordeu que la cultura francesa aquí té un pes enorme) amb un menu diari variat i d’una relació qualitat-preu boníssima, fins acabar en delicats i moderns restaurants d’una cuina exquisita.
Ah! I per si això no és suficient, els productes locals destaquen per tota la ruta. Podem visitar granges i formatgeries on produeixen excel·lents formatges, vinyes amb vins que ens van encantar, sidreries, cerveses artesanals, melmelades… I a sobre són els majors productors mundials del xarop d’auró, el popular “jarabe de arce”. Per llepar-se els dits!





Parc Nacional de La Mauricie
El Canadà és sinònim de natura, i en els seus parcs nacionals trobem el màxim exponent. La Mauricie és un dels més visitats ja que ofereix un munt d’opcions als visitants. Amb més de 150 llacs aquest lloc està ubicat en ple cor dels boscos Laurentins. Paisatges increïbles, i un munt de recorreguts per fer trekkings, acampar o simplement navegar en kaiac.
El millor és que una ruta escènica de 63 quilòmetres creua el parc d’oest a est, i és molt fàcil desplaçar-se en vehicle propi. Ah! I recordeu que aquests boscos són zona d’óssos negres!




Mont-Tremblant
Un altre lloc que no podem obviar si ens agrada la natura és Mont Tremblant. Aquest cim de 875 metres ofereix unes precioses vistes de la serralada dels Laurentides, i les 96 pistes d’esquí de tots els nivells fan les delicies dels esquiadors a l’hivern. Fora de temporada val la pena pujar al seu cim, a peu o en el telefèric.
Als seus peus també es troba un petit poblet turístic amb el mateix nom del pic, on podem trobar restaurants, bars, hotels i un munt de serveis.



El sud de la provincia de Quebec es ideal per amants de la natura, per persones que volguin busquin acció, per famílies amb nens… Tothom trobarà els seus Top Tens d’aquesta regió. Aquests són els nostres, sense cap ordre d’importància, i de ben segur ens deixem molt més, però el millor és visitar aquesta zona i descobrir per un mateix tot el que pot oferir el Quebec.
DIES 1-2-3
- Montreal. Primers dies coneixent la ciutat. Dormim en un pis d’intercanvi al barri d’Angus. Fem intercanvi amb una família de la ciutat
DIES 4-5
- Visitem Gatineau i Ottawa. Dormim al B&B Rideau Inn (senzill i decoració clàssica, però tracte boníssim)
DIES 6-7
- Montreal. Continuem gaudint de la ciutat, voltant pels seus barris i carrers
DIA 8
- Fem ruta cap al nord. Visitem poblacions com Trois-Rivieres, Shawinigan i el Parc Nacional de La Mauricie. Fem nit a Saint-Boniface, al B&B Domaine de la Baie (maco, molta amabilitat i un boníssim esmorzar).
DIA 9
- Parc Nacional de La Mauricie
- Conduim per la ruta del Chemin du Roy. Passem per Grondines, Cap-Santé… fins arribar a la Ville de Québec. Dormim a l’hotel Le Capitole, al centre de la ciutat (Molt ben situat, però massa car per la relació qualitat/preu).
DIA 10
- Ville de Québec, Île d’Orléans (visitant fàbriques de melmelades, cidreries…), pobles com Baie Saint-Paul (ambient hippie i molts artistes). Conduim per la carretera 362, l’anomenada Route du Fleuve fins arribar a La Malbaie. Visitem el Casino Charlevoix.
- Passem per pobles molt macos com Baie-Sainte-Catherine, i agafem un ferri per travessar el riu Saguenay i arribar a Tadoussac, on passem nit al B&B Auberge Maison Gagné (ambient molt amable, habitació senzilla però neta i confortable. Bon esmorzar per agafar forces!). Visitem la zona del port, i sopem al magnífic Cafè Boheme.
DIA 11
- Som a Tadoussac i sortim a veure balenes amb la companyia Croisières AML (Preu 75 $). Triem fer-ho en petita zodiac. Encara no és època de les grans balenes blaves, però podem observar belugues i les balenes Minke Whale (rorqual d’aleta blanca). L’excursió està bé, però encara ho supera una petita caminada fins el Parc Pointe de l’Islet, on podem descansar sobre les roques, davant el gran riu, i veure les balenes directament des de la costa.
- Després de dinar al magnífic restaurant Chez Mathilde decidim tornar cap a Montreal, i ho fem tot d’una tirada. Parem a poblets per fer descans, i arribem de matinada a la gran ciutat, on tornem a fer nit al pis d’intercanvi.
DIES 12-13-14
- Continuem descobrint racons de Montreal.
DIA 15
- Agafem el cotxe i decidim fer ruta cap a Les Laurentides, les muntanyes de l’est del Canadà. Ens aturem un moment al petit poble de St. Jérôme, i en poc menys de 2 hores ens plantem a Mont-Tremblant, una de les estacions d’esquí més populars d’aquesta zona. El poble ésforça turístic, però no hi ha gaire gent i s’està perfecte. Agafem un telefèric que ens condueix directament la cim de Mont-Tremblant (20,95 $). A dalt hi ha unes magnífiques vistes, restaurants i zones on fer diferents caminades, inclús una llarga tirolina. Llàstima que trobem una invasió de mosquits (en trobem molts), i decidim tornar de nou al poblet.
- Fem parada de relax a la plage du Lac Mercier, un llac on la gent es banya i pren el sol, i es pot navegar en kaiac.
- Tornem cap a la ciutat de Montreal.
DIES 16-17
- Darrers dies a Montreal. Voltem per tot arreu, gaudint de la ciutat.
DIA 18
- Arribada a Barcelona. Vol directe Montreal-BCN
- Les distàncies entre moltes poblacions del Quebec són grans (la provincia és inmensa) i s’ha de tenir present a l’hora de fer ruta en cotxe.
- A més, les carreteres acostumen a no estar en bones condicions, sovint plenes de sots i forats (degut a les dures condicions de l’hivern i al pas de vehicles molt pesants com les màquines lleva-neus). S’ha de conduir amb precaució.
- Veiem pocs controls de radar, però respectem al màxim la velocitat. La majoria de carreteres permeten circular entre 60 i 100 km/.
- No trobem cap peatge durant toa la ruta. Ens expliquen que només existeixen en determinats punts i no són a les carreteres genèriques.
- Els canadens, en general, són gent molt amable i oberta, així que no dubtaran a oferir-vos ajuda davant qualsevol situació.
- Tot i que la majoria són francòfons, dominen perfectament l’anglès, i ens podem dirigir a ells en qualsevols dels dos idiomes.
- Montreal té una gran xarxa de carrils bici (tot i que avegades no completament separada del trànsit). El seu sistema de bocicletes BIXI és molt utilitzat, i és una bona manera de recórrer la ciutat.
- Quan comença el bon temps, les ciutats del Quebec (com a tot el Canadà), organitzen un munt d’activitats a l’aire lliure. És una bona idea consultar a les oficines d’informació o a internet les activitats que ens podem trobar durant la nostra visita.
Clica per veure altres rutes pel món