Desembarcament de Normandia. El dia que va canviar la història del món. Commemorant l’aniversari visitant les platges i pobles del dia D.

El dia que va canviar la història del món. Així es pot definir el 6 de juny del 1944, el dia que les tropes aliades van fer el gran desembarcament a les costes de la Normandia francesa per realitzar una de les batalles més sagnants i cruels de la història.

Visitar aquesta zona és capbussar-se en la història, i fer-ho durant els actes de celebració de l’aniversari ens trasllada encara més a reviure moments impactants de la II Guerra Mundial. Trepitjar les famoses platges on milers de soldats dels dos bàndols, aliats i alemanys, van morir no deixa indiferent a cap visitant…

bretanya normandia arromanches platja
Normandia i les seves platges. Arromanches
bretanya_2147
Trobem cotxes i persones caracteritzades de l’època a les platges de Normandia
Publicacions i revistes recorden una data tan senyalada.
Publicacions i revistes recorden una data tan senyalada.
Cementiri Militar Britànic a Bayeux, Bretanya
Els soldats assagen pels actes del dia de la Commemoració

 

Ja fa temps que volíem visitar aquesta part de la Normandia, però la casualitat ha fet que coincidís amb els preparatius d’una celebració tan viscuda en tots els pobles i ciutats, on l’ocupació nazi és especialment recordada.

Els anys passen, i tot i ser una data amb un rerefons sentimental, la celebració ha anat variant cap a actes lúdico-festius, que atrauen milers de visitants. Només dir-vos que vam trobar allà més gent reunida que en tota la resta de la ruta per la Bretanya! Exposicions, rutes guiades, llocs a visitar, inclús un concurs a la millor caracterització bèlica… Les carreteres, pobles i ciutats són plens de vehicles militars antics, i la gent es vesteix amb uniformes militars de la Segona Guerra Mundial. Famílies senceres disfressades passejant en jeeps per les platges normandes. Sembla el gran rodatge d’una pel.lícula!

Les families gaudeixen de l'Aniversari
Les famílies gaudeixen de l’Aniversari
Vehicles militars circulen aquests dies pels carrers
Vehicles militars circulen aquests dies pels carrers
bretanya_2136
Són moltes les persones que s’apropen als llocs emblemàtics 
bretanya_2082
Passejant pel carrer pots coincidir amb gent caracteritzada

 

Però la festa no ens ha d’esborrar de la memòria el que realment es conmemora, el desembarcament amfibi més ambiciós de tots els temps, en un intent de les tropes aliades per alliberar Europa de l’ocupació nazi. Coneguda com la Côte de Nacre (Costa de Nàcar), 80 quilòmetres de costa entre les ciutats de Caen i Ste-Mère-Église, va ser el lloc triat per efectuar l’Operació Overlord, coneguda com a Dia D (Jour J en francès).

150.000 soldats (la majoria americans, canadencs i anglesos) van desembarcar aquell dia, provinents de 6.000 embarcacions en un atac sense precedents. Més de 10.000 van perdre la vida en les primeres hores, sota la resistència alemanya.

bretanya desembarcament normandia platja soldat
És un figurant, però per moments, veure’l a la platja ens trasllada enrere en el temps

Una barbaritat que no et deixa indiferent mentre camines per les platges on, 75 anys abans, tenia lloc tot el que expliquem. Poques vegades hem trepitjat llocs amb tanta història al darrera.

Sorprèn el nom de les platges, que en l’actualitat continuen fent servir el nom en codi que se les va donar al preparar l’atac: Sword, Juno, Gold, Utah i Omaha. Precissament en aquesta última, situada a la petita població de Colleville-sur-Mer, va tenir lloc el combat més brutal del Dia D. Avui, un enorme monument anomenat The Braves, ho recorda.

L'escultura ‟The Braves” recorda als valents caiguts en combat
L’escultura ‟The Braves” recorda als valents caiguts en combat
Una sensació única trepitjar la famosa Omaha Beach
Una sensació única trepitjar la famosa Omaha Beach

bretanya_2150

 

Visitem Caen, la capital de la Baixa Normandia. L’avui pròspera ciutat, va patir una de les més cruentes conseqüències de la batalla. Més del 80 per cent de la ciutat va ser completament destruït, i el seu centre històric va cremar durant 11 dies seguits. Terrible!

Castell de Caen
Castell de Caen

 

Trepitgem Bayeux, la primera ciutat alliberada pels aliats després del Desembarcament. Allà ens trobem molts soldats que vénen a conmemorar els actes d’aquesta setmana. La barreja de veritables tropes que preparen actes conmemoratius i gent disfrassada de l’època és surrealista, però no deixa indiferent. Obligatori visitar el Cementiri Militar Britànic, amb més de 4.000 tombes. Mentre passejem en silenci entre elles, és tot un honor conèixer un dels veterans de la Segona Guerra Mundial que queden vius. Quantes històries ens podria explicar aquest home!

Tot un honor conèixer a un autèntic combatent de la II Guerra Mundial
Tot un honor conèixer a un autèntic combatent de la II Guerra Mundial
Som molts els que ens apropem a parlar amb tota una llegenda.
Som molts els que ens apropem a parlar amb tota una llegenda.
Cementiri Britànic de Bayeux
Cementiri Britànic de Bayeux
També podem trobar tombes de combatents alemanys. Sense noms, només un simple ‟Un soldat alemany”
També podem trobar tombes de combatents alemanys. Sense noms, només un simple ‟Un soldat alemany”
El tranquil poble de Bayeux...
El tranquil poble de Bayeux…
...es converteix per uns dies en l'epicentre de la conmemoració.
…es converteix per uns dies en l’epicentre de la conmemoració.
Tot és ple de soldats vinguts dels països aliats pels diferents actes previstos.
Tot és ple de soldats vinguts dels països aliats pels diferents actes previstos.

 

Arromanches és un altre població costera famosa per convertir-se, durant la batalla, en un gran port pre-fabricat a base de grans caixes de ciment i permetre el desembarcament de 2’5 milions d’homes, 4 milions de tones d’equipament i 500.000 vehicles.

bretanya_2132
Encara es poden veure les restes del port pre-fabricat que es va construir a la platja d’Arromanches

bretanya_2143

Arromanches 360 ofereix un audiovisual que ens explica detalls del Desembarcament
*Arromanches 360* ofereix un audiovisual que ens explica detalls del Desembarcament
Botigues, aparadors... Tot recorda l'esdeveniment.
Botigues, aparadors… Tot recorda l’esdeveniment
Més d'una imatge ens transporta als anys 40.
Més d’una imatge ens transporta als anys 40, si no fos perquè el soldat porta un mòbil a la mà…

 

Un altre cementiri a veure és el Cementiri Americà, amb 9.000 tombes de soldats morts durant la Campanya.

Les batalles a Normandia van fer que les tropes aliades accedissin a les costes franceses. El 25 d’agost d’aquell mateix any els aliats van alliberar París. 8 mesos després, l’Alemanya de Hitler es rendia.

bretanya_2092

Un gran salt en el temps!! Una patrulla americana i una dona treient diners d'un caixer...
Un gran salt en el temps!! Una patrulla americana i una dona treient diners d’un caixer…
El carter envia la correspondència com abans...
El carter envia la correspondència com abans…

bretanya_2107

 

Història pura d’un dels llocs on es va escriure una de les pàgines més tristes de la humanitat. Qui diu que viatjant no es pot aprendre res???

Clica per veure detalls i altres articles de la ruta per la Bretanya i Normandia:

icones ciutats bretanya 2

Publicat per BonaVida

Pasión por conocer mundo y la fotografía, en la web mostramos información de rutas y viajes www.salydescubre.com Bojos per voltar pel món i la fotografia, a la web mostrem informació de rutes i viatges www.bonavida.cat

12 respostes a “Desembarcament de Normandia. El dia que va canviar la història del món. Commemorant l’aniversari visitant les platges i pobles del dia D.

  1. Posa els pèls de punta veure les vostres fotografies i llegir el que expliqueu… Quina sort haver pogut visitar-ho coincidint amb l’aniversari!
    Molt bones fotos, com sempre!

    1. Gràcies!!
      Poques vegades hem sentit un sentiment tan intens mentre visitem un lloc. Tanta història junta ens ha arribat el cor!
      I la coincidència amb l’aniversari ha sigut tot un encert. Visca els viatges!!

  2. òndia!! Quina passada que hi hagueu pogut ser ara! Em llegiré l’article en calma, s’ho mereix! Les fotos fan molt bona pinta…! Petonets, parella.

    1. Marina, ha sigut tot un encert visitar Normandia aquests dies. Hem pogut combinar el sentiment històric amb el turisme més pur.
      Segur que tard o d’hora tornem a Normandia per descobrir més llocs.
      Gràcies pel teu comentari!!!

    1. Hola nois,
      Per nosaltres era una qüestió sentimental visitar les platges del Desembarcament, però vam acabar muntant una bona ruta, especialment per la Bretanya.
      A més, vam probar una modalitat viatgera que encara no haviem fet mai: l’intercanvi de cases. Vam poder combinar-ho amb un parell de families, i l’experiència va ser magnífica.
      Una d’aquelles rutes plenes de bones vivencies!!!

      Gràcies pel comentari!

  3. No sé si és que el lloc és bonic per se, o són les fotos que hi aporten un toc especial! M’ha semblat molt curiós això de les tombes amb “un soldat alemany”, sense noms ni res… al cap i a la fi, també van ser víctimes de la guerra… no? Molt bona entrada, t’afegim al nostre blogroll i ens anem llegint! 🙂

    1. Hola nois/es,
      Esperem que la suma del lloc i les fotos facin especial una destinació. Les platges del famós Desembarcament tenen un component sentimental molt gran, i ha sigut un orgull visitar-les en unes dates tan senyalades.
      Ens va impressionar veure com algunes tombes no tenien nom, algunes d’alemanyes i d’altres d’aliats. La guerra devia ser un horror per tots els bàndols…
      Molt contents de descobrir un blog viatger com el vostre. També us afegim al blogroll i seguirem els vostres articles amb molta atenció!
      Salut i bons viatges!!!

    1. Moltíssimes gràcies pel teu comentari.
      Com dius, aquesta part de França és realment espectacular i sempre trobarem racons ben xulos per visitar. I creu-nos quan diem que sovint les fotos no poden mostrar la bellesa dels llocs que trepitgem…

  4. Estic començant a seguir-vos i m´agrada molt el vostre blog.
    Estic mirant coses de cara a poder visitar la Bretanya i Normandia aquest estiu , i m´està resultant de gran ajud la vostra publicació.
    Ja fa temps que volem escaparnos a aquesta zona on, a més, hi viu un nebot meu des de fa uns quatre anys.

    1. Hola Santi,
      Som uns enamorats d’aquestes regions de França, i esperem tornar aquest any, si la cosa afluixa i podem tornar a viatjar. Estem encantats que el nostre blog t’agradi, però sobretot que et serveixi d’ajuda, ja que això és una les millors coses que ens poden dir. 🤩🤩🤩👏🏻
      Esperem que gaudeixis de la teva ruta, i sobretot, tenint família allà, segur que et portarà a llocs realment increïbles.
      Si t’agrada seguir els nostres consells i estar més al dia de les escapades que fem, pots seguir-nos a Instagram
      @bonavidatravel
      Salut i molts viatges!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: