Si teniu pensat visitar París properament, potser us plantegeu la manera d’arribar-hi. L’avió és segurament el mitjà de transport més utilitzat, però ara també tenim l’opció de fer-ho en el tren d’alta velocitat. I quina pot ser la millor opció? Doncs a la nostra darrera escapada a la capital francesa provem i evaluem els dos transports.
Primer de tot, us expliquem el nostre plan de ruta, per ajudar a confrontar la manera de viatjar. Agafem l’avió a l’aeroport de Barcelona fins a París, i la tornada la fem en el TGV (tren d’alta velocitat) francès sortint de l’estació central de París, Gare de Lyon, direcció Barcelona, però nosaltres baixem una parada abans (Girona). Allà agafem un altre tren de rodalies fins a Granollers. No cal dir que el preu dels dos transports varia segons les dates triades per viatjar i el temps antelació de la compra. Nosaltres sempre estem a la “caça” d’ofertes…

AVIÓ:
Prenem com a punt de partida l’aeroport de Barcelona, però com és obvi, tothom haurà de sumar el temps necessari per arribar des de casa seva. En el nostre cas acostumem a fer-ho en el tren de rodalies, que triga 1 hora des de Granollers.
- Volem amb la companyia Vueling, que surt de la Terminal 1 de l’aeroport de Barcelona. Com és lògic hem d’arribar 1 hora abans de l’enlairament, i per desgràcia, i fins que els nostres polítics no es posin d’acord, la connexió fins a la T1 continua sent patètica. Necessitem un mínim de 10 minuts perquè el bus llançadora ens porti des de l’estació de trens de l’aeroport fins a la T1.
- Aterrem a l’aeroport Orly de París. La durada del vol és d’ 1h 35m. De les diferents maneres d’arribar al centre de la ciutat, optem per una de les més econòmiques, el transport públic. Per prendre el RER (servei metropolità de tren), i més tard qualsevol correspondència de metro, hem de buscar la llançadora anomenada ORLYVAL, que comunica les diferents Terminals de l’aeroport amb l’estació Antony, on surt el RER.
- La llançadora ORLYVAL triga 6 minuts en arribar a l’estació Antony, i el preu dels bitllets és de 11,65 euros/persona. Inclou la tarifa del RER. És important comprar els tíquets, tot i que ningú ens ho demanarà, però al sortir de l’ORLYVAL no podrem obrir les portes automàtiques sense validar els tiquets comprats prèviament.
- A l’estació Antony busquem la línia B i la parada més adequada de la zona parisenca on volem arribar. Nosaltres baixem a la parada Chatelet-Les Halles (una de les més cèntriques), que ens permet arribar caminant a l’apartament llogat. El trajecte en tren són 20 minuts.





A FAVOR:
- El preu. Podem trobar ofertes molt bones de vol.
- El temps. Continua sent el mitjà més ràpid.
EN CONTRA:
- L’espera a l’aeroport. Tothom sap que al temps de vol s’ha de sumar una llarga espera de controls i identificacions.
- Precisament els controls de seguretat es fan pesats i a vegades surrealistes.
- Els seients de l’avió no són gens comodes. Especialment els de les companyies Low-Cost.
- Un cop arribem a destinació, els aeroports acostumen a estar lluny del centre de la ciutat.
- Per a certes persones volar no és una experiència gaire agradable.

TREN:
- Podem arribar amb el temps just per la sortida del tren, ja que no necessitem passar cap tipus de control de seguretat.
- Això sí, l’estació és molt gran, i si no la coneixem prou, és millor arribar uns minuts abans per ubicar-nos i dirigir-nos a l’andana pertinent.
- Si volem fer un àpat dins el tren, a l’exterior i voltants de l’estació Gare de Lyon hi ha molts establiments, com cafeteries o supermercats, on comprar menjar per emportar. És molt més econòmic que qualsevol àpat o beguda que poguem fer a qualsevol aeroport del món!
- L’estació disposa d’un departament de consignes on deixar l’equipatge si disposem de temps per voltar abans que surti el tren.
- Ni tan sols ensenyem els bitllets al pujar. Un cop ens posem en marxa és quan passen els revisors per demanar-nos-els.
- Com a dada curiosa, i com que el servei l’ofereix RENFE i SNCF (companyia nacional ferrocarrils França) alhora, totes les indicacions es comuniquen en francès i castellà. Inclús els revisors venen per parelles (un de cada companyia) i et parlen en els dos idiomes.


Si la nostra destinació és Barcelona, hem de sumar 35 minuts més, i el preu trobat era de 99 €
A FAVOR:
- La comoditat dels vagons és superior a l’avió. Més espai.
- No cal fer esperes. Podem arribar a punt per marxar.
- Al tren ens deixen pujar amb el menjar i els líquids que vulguem.
- No cal passar controls de seguretat.
- Disposa d’endolls a cada seient per carregar els dispositius electrònics.
- Disposa d’un vagó-cafeteria.
EN CONTRA:
- El preu. Tot i algunes ofertes (sobretot a la web i comprant amb antelació), continua sent car.
- El temps. Els més de 300 quilòmetres per hora encara no poden fer ombra a l’avió.
- Encara existeix un tram (entre Perpinyà i Montpeller) on l’AVE comparteix via amb trens normals i la velocitat baixa moltíssim.

Resumint, triar l’avió o el tren per viatjar a París és un tema molt personal. En el nostre cas, partim de la base de les ofertes que podem trobar. A nosaltres ens agrada molt viatjar en tren, i segurament repetirem l’experiència de l’AVE quan tornem a París. La conclusió és que depèn dels dies que dediquem a l’escapada. Per un mínim de 3 dies és preferible l’avió, per aprofitar al màxim el temps, i si estem més dies, triarem el tren d’alta velocitat.
Avió, tren, cotxe, a peu o en patinet, qualsevol cosa ens val per visitar una de les ciutats més maques que coneixem!