Amb poc més de 400.000 habitants, Zürich és una ciutat apassionant, on trobarem un bonic centre històric i moderns barris d’ambient cosmopolita. I és que visitar aquesta ciutat és sentir-se situat al rovell d’Europa. Situada a peus dels Alps, això la fa especial. En pocs minuts, qualsevol habitant de la ciutat pot abandonar la vida urbanita i passar a estar envoltat d’una natura impressionant.



Això la fa realment una urb tranquil·la i ordenada, sense grans avingudes colapsades pel trànsit, ja que una de les millors coses que trobarem al visitar-la, és la seva xarxa de transport. Realment impressionant!
Només arribar a l’aeroport ja trobem literalment una estació de trens a l’interior. La millor manera per desplaçar-nos de l’aeroport al centre de la ciutat és el tren, i ho fem en només 11 minuts!!! Això sí que és tenir l’aeroport ben a prop de la ciutat!
L’altra opció que tambe provem, és el tramvia, una mica més lent (35 minuts), però que ens servirà per captar millor l’ambient de la ciutat.


La pràctica Zürich Card ofereix accès il·limitat a tramvia, bus, tren i telefèric a tota la ciutat, així com entrada gratuïta (o descompte) a molts museus, botigues i restaurants.
Trens, tramvies i busos no deixen de circular pels principals carrers, i és ben fàcil de moure’s. Els tiquets es poden comprar a les màquines expenedores situades a totes les parades, i tenim diferents opcions de compra. Bitllets d’un sol viatge, de 24 o 72 hores, per desplaçaments curts…
A Hauptbahnhof, l’estació principal de Zurich, situada al centre, a banda de ser segurament el primer lloc que trepitjarem si arribem en tren, tenim diferents restaurants, i el més important, una moderna Oficinia d’Informació Turística, on ens poden oferir tots els consells que necessitem. I si ho volem, podem comprar la pràctica Zürich Card, que ofereix accès il·limitat a tramvia, bus, tren i telefèric a tota la ciutat, així com entrada gratuïta (o descompte) a molts museus, botigues i restaurants.
Si tenim pensat moure’ns força en transport i visitar algun museu dels inclosos en la promoció, realment ens sortirà a compte adquirir la targeta.


Tot i ser la ciutat més gran de Suïssa, el centre històric és relativament petit, i es pot descobrir perfectament a peu. Les dues vores del riu Limmat acullen un munt d’estrets carrerons i places de formes poc regulars, on trobem un ambient fantàstic. El riu desemboca a Züricsee, el gran llac de Zurich, tota una referència pels seus habitants. I parlant de referències, les taulades i campanars de les esglèsies ho són per turistes com nosaltres, ideals per situar-se i no perdre’s quan caminem pel barri antic. Destaquen Fraumünster i Grossmünster, situades una davant de l’altra.

La ciutat té tanta història, que encara mantenen la tradició dels gremis El barri de Schipfe continua sent un carrer d’artesans, i tot i la seva transformació en un referent més turístic (aqui podem trobar souvenirs de qualitat) és indispensable visitar-lo.
Dörfli, com anomenen carinyosament al barri de Niederdorf és una de les zones més populars d’aquest centre històric.


La ciutat és moderna, plena de botigues com moltíssimes ciutats europees, però tot i seguir el patró de les grans marques genèriques que trobem a tot arreu, Zurich destaca per tenir una gran varietat de botigues diferents, de petits comerciants que mantenen una certa diferència amb el que estem acostumats i ens avorreix. Un artesà de la fusta al costat d’una botiga de roba, i uns metres més enllà un lloc on venen bicicletes. La varietat ens agrada!


El llarg fossat que vorejava la fortalessa de la ciutat va ser transformat fa 150 anys en la més coneguda de les avigudes de Zurich: Bahnhofstrasse. És el principal carrer comercial, on es situen les marques de moda, roba, joies i rellotges. Què seria de Suïssa sense la seva poderosa indústria rellotgera!


Però si un lloc està de moda actualment, aquest és Zürich West, un antic barri industrial que s’ha transformat en una zona moderna i alternativa. Aquí trobem Viadukt. Es tracta literalment d’un viaducte (la via del tren passa per sobre) i sota les arcades podem trobar una moderna galeria comercial i botigues encantadores.
Geroldstrasse és una de les avingudes que transcorren per aquesta zona industrial, i aquí trobem la coneguda marca Freitag, creada als anys 80 i on venen bosses i altres complements fets amb material reciclat. La peculiaritat és la construcció d’aquesta botiga, formada per contenidors que li donen un aspecte ben especial.
I al costat, el jardí de Frau Gerold, una mescla de jardí botànic i zona recreativa. Els caps de setmana de bon temps hi ha força ambient, ja que disposa de restaurants i alguna botiga interessant.


Ah! I no marxem d’aquest barri sense admirar la Prime Tower, el segon edifici més alt del país. Si volem, podem gaudir d’unes increïbles vistes mentre sopem o prenem una copa al restaurant i bar que hi ha als pisos superiors.
Ens agrada caminar, i tot i la comoditat del transport públic, sovint preferim moure’ns a peu. Això ens fa sortir de les zones més populars, i de tant en tant acabem a zones plenes de vivendes, amb parcs veinals i el millor, cafeteries ben autèntiques on seure una estoneta a descansar.



També passegem per barris com Gewerbeschule, on l’immigració sembla tenir un paper destacat, i el modern i animat barri de Langstrasse, al Districte 4. Simplement caminem, descobrint comerços, restaurants i parcs…
En un proper article detallarem els llocs que més ens han agradat i els indispensables per qualsevol visitant.



Durant aquesta escapada ens allotgem a l’hotel Boutique Helvetia (ho recomanem), no molt cèntric, però amb bona comunicació i personal molt amable.
Com fem sovint, venim preparats per conèixer de primera mà la gastronomia d’aquesta ciutat. No podem marxar d’aquí sense tastar les impressionants fondues, raclettes i altres plats típics. Ens posem les botes!!! I és que aquí, els amants del formatge trobaran el seu petit paradís. Ah! I no ens oblidem de la xocolata. De la millor del món! També més endavant escriurem sobre la gastronomia.





I atenció a la butxaca, eh?? Zurich és un lloc especialment car, i els preus es disparan ràpidament. Un bon sopar i/o l’allotjament en aquesta ciutat poden augmentar el pressupost de l’escapada ràpidament.
Ah! Un darrer consell: un lloc ben especial per contrastar el que hem dit a l’inici. Escapar-se fins a Üetliberg és tota una experiència. Des d’aquest turó de gairebé 900 metres d’altitud es pot ser conscient que Zurich està envoltada de boscos i natura. Les vistes són impressionants (si el dia acompanya), i és ben fàcil d’arribar en tren. La rematada final per marxar d’aquesta escapada amb un bon sabor de boca (a formatge i xocolata, si pot ser…) 😉
